Accessibility links

logo-print

გიგი უგულავა: ევროსაბჭოს რეკომენდაციების გათვალისწინება დაწყებულია


თბილისის მერი გიგი უგულავა

თბილისის მერი გიგი უგულავა

საქართველოში ჩატარებული ადგილობრივი თვითმმართველობის არჩევნების მონიტორინგის საფუძველზე ევროპის საბჭოს რეგიონების პარლამენტარებმა შეიმუშავეს რეზოლუცია და რეკომენდაციები. 27 ოქტომბერს, სტრასბურგში, ევროსაბჭოს რეგიონებისა და ადგილობრივი ხელისუფლებების კონგრესმა მოისმინა თბილისის მერის, გიგი უგულავას გამოსვლა. რეზოლუციის თანახმად, მაისის მუნიციპალური არჩევნებით საქართველოში მნიშვნელოვანი პროგრესი აღინიშნა დემოკრატიზაციის სფეროში. თუმცა ჯერაც რჩება ხარვეზები, რომლებიც უნდა აღმოიფხვრას. საქმე ძირითადად ეხება „ხმების დათვლის პროცესის გაჭიანურებას, ამომრჩეველთა მობილიზაციის საეჭვო პრაქტიკასა და ადმინისტრაციული რესურსით ბოროტად სარგებლობას“. რადიო თავისუფლებასთან ინტერვიუში გიგი უგულავამ განაცხადა, რომ დოკუმენტში ჩამოთვლილი რეკომენდაციების გათვალისწინება დაწყებულია და ის ლოგიკურ დაბოლოებამდე მივა ოპოზიციის წარმომადგენლებთან კონსტრუქციული თანამშრომლობის შედეგად.

გიგი უგულავა: ეს არჩევნები მართლაც წინ გადადგმული ნაბიჯი იყო, სხვა არჩევნებთან შედარებით, ბევრი პარამეტრის გამო. ჯერ ერთი: ეს არჩევნები გამოირჩეოდა იმით, რომ არ იყო ლანძღვა-გინება და იყო საგნობრივი ოპონირება; მათ შორის - არჩევნებში მონაწილე ყველაზე რადიკალური ჯგუფების მხრიდანაც კი; მეორე მნიშვნელოვანი ის არის, რომ დაფუძნდა კარგი ტრადიცია - არსებული თანამდებობის პირი დებატში მონაწილეობს. თქვენ იცით, რომ საზოგადოებრივი მაუწყებლის ეთერში იყო დებატები, რომლებიც პირველმა არხმა ჩვენს უცხოელ პარტნიორებთან ერთად გააკეთა. მასში ვმონაწილეობდი მეც ისევე, როგორც ყველა კვალიფიციური საარჩევნო სუბიექტის წარმომადგენელი, ანუ მერობის კანდიდატები. გვქონდა ერთნაირი დრო და საშუალება მიგვემართა ამომრჩევლებისთვის; და მესამე: მინდა აღვნიშნო დამარცხებული კანდიდატის მიერ გამარჯვებულისთვის მილოცვა და გულწრფელად გადავუხადო მადლობა, რადგან, გარკვეულწილად, ესეც სტანდარტის ერთ-ერთი მაჩვენებელია. ამ შემთხვევაში ამას ყოველგვარი კმაყოფილების გარეშე ვამბობ და ჩემს გამარჯვებას არ ვგულისხმობ. აქ საუბარია იმ სტანდარტზე, რომელიც, საბოლოო ჯამში, პოლიტიკას აქცევს უფრო კონსტრუქციულს. პოლიტიკის კონსტრუქციულობა, პოლიტიკის საგნობრიობა და კონკრეტულ თემებზე კონცენტრაცია იმას ნიშნავს, რომ ეკონომიკა პოლიტიკის მძევალი აღარ იქნება. ჩვენი საზოგადოებისა და პოლიტიკური კლასის მთავარი დილემა დამოუკიდებლობის პერიოდიდან სწორედ ეს არის. პოლიტიკა განიხილება რაღაც მეტაფიზიკურ ჭრილში - რომ ეს არის რაღაც ბრძოლა ურჩხულსა და წმინდა გიორის შორის. სინამდვილეში ეს არის იდეების ჭიდილი და იმარჯვებს ის, ვისაც საზოგადოება მხარს დაუჭერს. აქედან გამომდინარე, მთელი პოლიტიკური სპექტრის ამოცანაა, - ამ შემთხვევაში მმართველმა ძალამ მეტი პასუხისმგებლობა აიღო იმიტომ რომ გაიმარჯვა, მაგრამ ყველა ერთნაირად პასუხისმგებელი ვართ, - რომ ეკონომიკა არ იყოს პოლიტიკის მძევალი. შესაბამისად, თუ ჩვენ ეს სტანდარტი დავამკვიდრეთ, არჩევნები იქნება ეს, დემოკრატიული პროცესი, თუ, ზოგადად, პოლიტიკა, აღარ იმოქმედებს ნეგატიურად ეკონომიკაზე და საბოლოო ჯამში - თითოეული ადამიანის ცხოვრებაზე.

რადიო თავისუფლება: ბატონო გიგი, გეთანხმებით. ამ პოზიტივებს რეზოლუციის ორი-მესამედი, შეიძლება უფრო მეტიც ეთმობა, მაგრამ არის პარაგრაფები, რომლებიც ჯერ კიდევ არსებულ ხარვეზებს ეხება. მაგალითად, უფრო მეტი ტრანსპარანტულობაა საჭირო ადმინისტრაციული ხარჯების გამოყენების თავიდან ასაცილებლად; საჭიროა კომისიებში ეთნიკური უმცირესობის წარმომადგენლების მეტი ჩართულობა, საინიციატივო ჯგუფების მიერ ინდივიდუალური კანდიდატების დაშვება და სხვა... ასეთი რეკომენდაციებია და ამის გათვალისწინება, შესრულება შესაძლებელია?

გიგი უგულავა: რამდენიმე საკითხი უნდა იყოს გათვალისწინებული. სწორედ ამას ეფუძნება ნაციონალური მოძრაობიდან წამოსული ის ინიციატივა, რომელიც პარლამენტის თავმჯდომარემ გაახმაურა. ჩვენ მზად ვართ, ყოველგვარი ულტიმატუმის გარეშე, დავსხდეთ იმ პოლიტიკურ ძალებთან, რომელთაც სჯერათ, რომ არჩევნები არის სწორი ოპონირების ერთადერთი ფორმა, კონსტრუქციულად ვითანამშრომლოთ და ერთად გამოვასწოროთ ხარვეზები. თავისთავად ცხადია, ყველა პარტიას თავისი ინტერესი აქვს, მათ შორის - ნაციონალურ მოძრაობასაც, მაგრამ ჩვენ მაქსიმალურად შევეცდებით, პრობლემების ობიექტივიზაცია მოხდეს და არა ისე, რომ ”რახან მე მინდა, მე ვარ მართალი!” ჩვენ ხშირად ვხედავთ ხოლმე ასეთ დამოკიდებულებას სხვადასხვა პარტიის მხრიდან.

რადიო თავისუფლება: კონკრეტულად აქ საუბარია ადმინისტრაციული ხარჯების არგამოყენებაზე და ამ პრაქტიკის ”ბუნებიდან” საერთოდ ამოღებაზე...

გიგი უგულავა: ადმინისტრაციული ხარჯების არგამოყენების მხრივაც ყველა ნაბიჯი, რისი გადაგმაც შეიძლება ჩვენ მზად ვართ, გადავდგათ. ასევე მინდა ვთქვა, და ეს ყველგან ასეა. რომ ქვეყანა განუსაზღვრელი პერიოდით ვერ გაჩერდება. წინასაარჩევნო პერიოდი შეიძლება იყოს ერთი თვე და ვიღაცამ შეიძლება ერთი წელი მიიჩნიოს, ამის გამო ქვეყანა ვერ გაჩერდება და ვერ შეწყვეტს განვითარებას. მოქმედი თანამდებობის პირი, თუნდაც მერია, ადგილობრივი ან ცენტრალური ხელისუფლება ვერ იტყვის: მოდი, ახლა მე გზას არ დავაგებ იმიტომ რომ არჩევნებია; თუ სახურავია გაფუჭებული, მოდი, არჩევნებს დაველოდოთ... ჩვენ მკაფიო წესები უნდა შემოვიღოთ, მაგრამ ეს წესები, ისევ ვიმეორებ, უნდა ამოდიოდეს იქიდან, რომ სახელმწიფოს ჩვეულებრივი სამეურნეო ცხოვრება არ უნდა ჩერდებოდეს.

რადიო თავისუფლება: ამას ხელს რა უშლის? თქვენ გაქვთ სურვილი და ოპოზიციაა მარგინალური?

გიგი უგულავა: არა, მე ვერ ვიტყვი, რომ ოპოზიცია მარგინალურია. აქ ძალიან მარტივ რამეზეა საუბარი. ძალიან მკაფიოდ უნდა გაიწეროს, რა არის ეს წინასაარჩევნო პერიოდი. კიდევ გავიმეორებ, თუ ვინმე მეტყვის, რომ ეს ექვსი თვეა, მე ამას არ დავეთანხმები. თუ წინასაარჩევნო პერიოდი ოფიციალურად ცხადდება, მაშინ იქ შესაძლოა დაწესდეს შეზღუდვები რეკლამაზე, რომელიც შეიძლება სხვადასხვა ეგიდით მიდიოდეს, მაგრამ სახელმწიფო ინსტიტუტების მხრიდან რეკლამა იყოს... უნდა მივმართოთ საკრებულოსაც, სადაც, მოგეხსენებათ, პარლამენტზე მეტი ოპოზიციაა, და ერთად შევიმუშაოთ ღია წესები და რეგლამენტები. მე მზად ვარ და ვაპირებ, საკრებულოში ჩემი მიმართვისას იმავე მერის სარეზერვო ფონდის ხარჯვასთან დაკავშირებითაც ვისაუბრო. ეს ერთი თემაა და არის მეორე მნიშვნელოვანი თემაც, რომელიც პარლამენტის თავმჯდომარემ გუშინ გაახმაურა - მედიასაშუალებების მფლობელთა შესახებ ინფორმაციის გამჭვირვალობა. ანუ ეს არის საკითხები, რომლებიც, ვფიქრობ, საზოგადოებას წაადგება, რადგან საზოგადოება ღირსია, იცოდეს, იგივე მედიასაშუალებების მფლობელების ვინაობა - ამით ნდობაც ამაღლდება; თავისთავად ცხადია, სარეზერვო ფონდებიც უფრო გამჭვირვალე უნდა იყოს და ვიმეორებ, ეს ნდობის ამაღლებას ნიშნავს... ჩვენი ამოცანაა, ეს ყველაფერი გამოვიყენოთ იმისათვის, რომ ეკონომიკა ნაკლებად იყოს პოლიტიკის მძევალი. საბოლოო ჯამში, ჩვენი ამოცანა ეკონომიკის განვითარებაა.

რადიო თავისუფლება: თქვენ თვითონ შეეხეთ ამ სარეზერვო ფონდებს. საკრებულოს წევრები სვამენ შეკითხვებს: რამდენი დაჯდა თბილისობა? რატომ გაგრძელდა ის ათი დღე და მართლაც სამი მილიონი დაიხარჯა თუ არა? ხომ შეიძლება, რომ ეს ხარჯები საზოგადოებამ იცოდეს?

გიგი უგულავა: ხარჯები საზოგადოებამ იცის კიდეც. თბილისობა ათი დღე არ გაგრძელებულა. ეს, უბრალოდ, არა ფინანსური, არამედ მარკეტინგული სვლა იყო. ქალაქში არსებული კერძო ინიციატივების თავმოყრა მოხდა, ბევრ ღონისძიებაზე თანხა საერთოდ არ დახარჯულა, ანუ კერძო ინიციატივები იყო და ჩვენი მხრიდან ხარჯი მინიმალური აღმოჩნდა. აქედან გამომდინარე, ხარჯის რაოდენობა ახლავე შემიძლია, გითხრათ: თუ არ ვცდები, ეს არის დაახლოებით 300 000 ლარი. რა თქმა უნდა, ბიუჯეტში გაწერილია სახელმწიფო ღონისძიებები, მათ შორის თბილისობა პერმანენტულ ღონისძიებებში გადის. ვისაც აინტერესებს, ეს ინფორმაცია აბსოლუტურად ხელმისაწვდომია. ეს, სამწუხაროდ, არასწორი და გაუგებარი პოლიტიზების საგანი ხშირად ხდება.

რადიო თავისუფლება: იქნებ, პროაქტიულობა რომ გამოგჩინათ, წინასწარ გეთქვათ, რომ ამდენი დაჯდება, - ეს აღარც მომხდარიყო?

გიგი უგულავა:
იყო კიდევაც ნათქვამი. ჟურნალისტებმა მკითხეს და ვუპასუხე. ასე რომ, შეკითხვები რამ გამოიწვია, სიმართლე გითხრათ, არ მესმის.

რადიო თავისუფლება: თქვენ ფიქრობთ, ოპოზიციაა ჩასაფრებული?

გიგი უგულავა: ოპოზიცია იმისთვის არსებობს, რომ ჩასაფრებული იყოს. მე აქ პრობლემას ვერ ვხედავ. ოპოზიცია უნდა იყოს საქმიანი და სწორია, რომ კონკრეტულ თემებზეა ორიენტირებული. საზოგადოება დაიღალა აბსტრაქტული განცხადებებით - ვიღაც არის სისხლისმსმელი, ვიღაც არის ფაშისტი, ვიღაც - ასეთი და ისეთი... არის კონკრეტული საკითხები, რომლებზეც შეგვიძლია ვიკამათოთ. ჩემი კარი ყოველთვის ღია იყო იმ პოლიტიკური ძალებისთვის, რომლებთანაც მიმაჩნია, რომ ლაპარაკი შეიძლება.

რადიო თავისუფლება: ბატონო, გიგი, ჩვენც რომ აბსტრაქტული საუბარი არ გამოგვივიდეს, მოდით, ოპოზიციასთან კონსტრუქციული დიალოგის შედეგად, თბილისის მასშტაბით, პრობლემის გადაწყვეტის ერთი-ორი მაგალითი მოვიყვანოთ...

გიგი უგულავა: მაგალითისთვის გეტყვით, რომ იყო სოციალურად დაუცველი ოჯახების ბავშვებისთვის სახელმძღვანელოებით უზრუნველყოფის თემა, რომელიც ოპოზიციის მიერ იყო დაყენებული და გადაწყდა; არის ჯანდაცვის საკითხები და ჩვენ ახალი ბიუჯეტის განხილვასთან ერთად კომიტეტებში მსჯელობაც გვექნება. იცით, რომ ორი ყველაზე მნიშვნელოვანი კომიტეტის თავმჯდომარეები ოპოზიციის წარმომადგენლები არიან. მუნიციპალურ უფლებამოსილებებსა და სერვისებს თუ გადახედავთ, მთავარი ფუნქცია არის მშენებლობა და მასთან დაკავშირებული სანებართვო სისტემა და მეორე - ჯანმრთელობა და სოციალური უზრუნველყოფა. ამ ორ კომისიას ხელმძღვანელობენ ოპოზიციის წარმომადგენლები...

რადიო თავისუფლება: საკითხები რას ეხება? რაიმე ახალი სიურპრიზი ხომ არ მზადდება სოციალურად დაუცველებისათვის? ბატონო გიგი, ამას იმიტომ გეკითხებით, რომ პურის ფასის მომატებამ და რაღაც პროდუქტების გაძვირებამ შეიძლება, ნეგატიური სოციალური ფონი შექმნას...

გიგი უგულავა: მესმის. სამწუხაროდ, არის საკითხების მთელი რიგი, სადაც ადგილობრივი, თუნდაც ცენტრალური ხელისუფლება უძლურია. თუ გინდა, ეკონომიკა დაანგრიო, ფასების კონტროლი უნდა დაიწყო. ეს ნგრევის პირველი ნიშანი იქნება - სამ თვეში მთელი ეკონომიკა დაგენგრევა. ამ გზას ჩვენ ნამდვილად არ ავირჩევთ. ჩვენი მთავარი ამოცანა არის ის, რომ სოციალურად დაუცველისთვის იყოს ის პაკეტი, რომლითაც მთელი რიგი სერვისების გაძვირება არ მოხდება, მაგრამ ხაზს ვუსვამ - სოციალურად დაუცველობისთვის და არა სხვა კატეგორიის ხალხისთვის.

რადიო თავისუფლება: შეგვიძლია კმაყოფაზე გვყავდეს ასეთი, სოციალურად დაუცველი ხალხი?

გიგი უგულავა: თბილისში ასეთი დაახლოებით 150 000 ადამიანია, რაც მოსახლეობის 12 პროცენტია. სამწუხაროდ, ეს მაღალი ციფრია, მაგრამ საბედნიეროდ, ჩვენ გვაქვს სისტემა - ასეთი ადამიანები ზუსტად იდენტიფიცირებულია, და შესაბამისად, იმ ფარგლებში რა ფარგლებშიც სახელმწიფო, ან მუნიციპალიტეტი შეიძლება დახმაროს მათ, ვეხმარებით.

რადიო თავისუფლება: ბატონო გიგი, ერთ-ერთი ოპოზიციონერი ამბობდა, რომ თბილისის მერიაში იგეგმება 10 თუ 20%-ით შემცირება. მართალია ეს ინფორმაცია?

გიგი უგულავა: სამწუხაროდ, შემცირება გარდაუვალი პროცესია, როდესაც ჩვენ ადმინისტრაციული ხარჯების შემცირებაზე ვლაპარაკობთ. მომავალი წლიდან ადმინისტრაციულ ხარჯებს დაახლოებით 50%-ით ვამცირებთ, შესაბამისად, ეს საშტატო რაოდენობაზეც აისახა. თბილისის მერიაში საშტატო რიცხოვნების დაახლოებით 20% შემცირდა. მიუხედავად იმისა, რომ კანონი ამას არ ითვალისწინებდა ჩვენ ორთვიანი, ასე ვთქვათ, გამოსაშვები სახელფასო დანამატი მივეცით... მაგრამ ეს ერთ-ერთი ის ღონისძიებაა, რაც აუცილებელია, თუ ჩვენ გვინდა რეალურად შევამციროთ ადმინისტრაციული ხარჯები, და ეს გამოთავისუფლებული თანხა მოვახმაროთ ნებისმიერ იმ პროგრამას, სოციალურ, თუ ინფრასტრუქტურულ პროექტს, რომელიც ნებისმიერი თბილისელისთვის მნიშვნელოვანი იქნება.
XS
SM
MD
LG