ხუთშაბათი, 23 ოქტომბერი, 2014 თბილისის დრო 20:28

რუბრიკები / ინტერაქტიული დიალოგი

ზაზა ოსმანოვი: "გია დვალი რომ იქნება პროცესში ჩართული - ეს გენიალურია!"

x
ავტორი ია ანთაძე
დღეს „ინტერაქტიული დიალოგის“ სტუმარია თავისუფალი უნივერსიტეტის ასოცირებული პროფესორი ზაზა ოსმანოვი. იგი საუბრობს თემაზე: „განათლების პრობლემები ფუნდამენტური მეცნიერებების კუთხით“. ორშაბათობით სტუმრისთვის შეკითხვის დასმის საშუალება აქვს ყველას, ვინც თავის შეკითხვას ტექსტური შეტყობინებით წინასწარ გამოგზავნის ნომერზე 15 - 10, ან მოგვწერს რადიოს ვებსაიტზე: www.radiotavisupleba.ge

ინტერაქტიული დიალოგი
ინტერაქტიული დიალოგიi
|| 0:00:00
...
 
🔇
X


ყურადღება!
რადიო თავისუფლების ქართული რედაქციის ვებსაიტზე ფორუმებით სარგებლობისთვის აუცილებელია რეგისტრაციის გავლა.

რეგისტრაციის გასავლელად დააჭირეთ ვებსაიტის ზედა მარჯვენა კუთხეში მოთავსებულ ბმულს „რეგისტრაცია“. (რეგისტრაციის გავლის შემდეგ ელექტრონული ფოსტით მიიღებთ ავტომატურ შეტყობინებას. ყურადღება მიაქციეთ, შეტყობინება თქვენი ელექტრონული ფოსტის spam-ში ხომ არ აღმოჩნდა.) კომენტარის დასაწერად არ დაგავიწყდეთ საიტზე შესვლა.
ეს ფორუმი დაიხურა
კომენტარების რიგი
კომენტარები
     
ავტორი: ანონიმი
06.11.2012 16:23
მოგესალმებით. მაქვს კითხვა როგორც ბატონ ზაზასთან, ასევე ქალბატონ იასთან.
დავამთავრე საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტი, ვარ ქიმიკოსი, მინდოდა საქართველოში გამეკეთებინა PhD და სამეცნიერო კუთხით გამეგრძელებინა მუშაობა. ჩემთვის არ ჰქონდა მნიშვნელობა თუ სად გავაკეთებდი დისერტაციას, ეს იქნებოდა სტუ, თსუ და რომელიმე ქიმიური ინსტიტუტი, ერთადერთი მოთხოვნა იყო, რომ ეს ყოფილიყო ხარისხიანი ნამუშევარი. ჩემი ინტერესის სფერო იყო ახალი ნივთიერებების სინთეზი. მოვიძიე ამ დარგში მოღვაწე პროფესორთა სია და მომავალი ხელმძღვანელის არჩევაში დახმარება ვთხოვე ჩემს შვედ სიძეს, რომელიც ასოცირებული პროფესორია. web of knowledge-ზე მოძიებული ინფორმაციის მიხედვით, აღმოჩნდა რომ ყველა (!) პროფესორი, ინსტიტუტის დირექტორი თუ განყოფილების გამგე, საშუალო ან საშუალოზე დაბალი ევროპული და ამერიკიული უნივერსიტეტის PhD სტუდენტის დონეზეც კი არ არის: საშინლად დაბალი ხარისხის ჟურნალებში გამოქვეყნებული ნაშრომები, ციტირება უმრავლეს შემთხვევაში 0 და ა.შ. კითხვას მათზე ინფორმაციით არ გადავტვირთავ, მაგრამ სურვილის შემთხვევაში მოგაწვდით დოკუმენტურ მასალას, ერთი ადამიანის სიტყვებს რომ არ ენდოთ.
ბატონო ზაზა, მაინტერესებს, თქვენი აზრით ასეთ სიტუაციას როგორ უნდა ეშველოს? ასევე რატომ არიან თქვენი აზრით ასეთი დაბალი მონაცემების მქონე ხალხი პროფესორების ან ინსტიტუტის დირექტორის თანამდებობებზე? თვლით თუ არა, რომ ასეთი კადრების ჩანაცვლება უკეთესი კადრებით საჩქაროდ უნდა დაიწყოს? მაგალითად მე, ასეთმა სიტუაციამ გადამაფიქრებინა სამეცნიერო კარიერა, ალბათ ბევრი ადამიანი ამ ხალხის და სიტუაციის გამო არ მიჰყვება ამ დარგს.
ქალბატონო ია, რადგანაც ასეთი საკითხების განხილვა დაიწყეთ, მაინტერესებს გიფიქრიათ თუ არა, რომ აღნიშნული თემა თქვენი ტრიბუნიდან ფართო საზოგადოებამდე და სამინისტრომდე მიიტანოთ? აღნიშნული ინფორმაცია სამინისტროშიც ჰქონდათ, მაგრამ მანამ სანამ ეს განხილვის საკითხი არ გახდებოდა, ისინი არც ფიქრობდნენ მიეხდათ ამ დარგისათვის, რადგანაც არ უნდათ სიტუაციის დაძაბვა. იქნებ ჟურნალისტებმა ითამაშოთ გადამწყვეტი როლი და ნათელი მოჰფინოთ რეალურ სიტუაციას?
მადლობა ასეთი თემის წამოწევისათვის.

ავტორი: ზაზა ოსმანოვი საიდან გვწერთ: თბილისი
26.10.2012 13:24
10. გვითხრას ბატონმა ზაზამ, რა მოსწონდა საბუნებისმეტყველო დისციპლინების სწავლებაში საბჭოთა კავშირის დროს? რა არ მოსწონდა ?
- მომწონდა რომ იყო საშუალება, სწავლა თუ გინდოდა პრინციპში მიიღებდი განათლებას შენითაც, მასწავლებლის გარეშე - წიგნები იყო ნორმალური. მინუსი ის გახლდათ, რომ ზედმეტად გადატენილი იყო ისეთი მასალით, რაც მგონი საჯარო სკოლის ფარგლებს სცდებოდა და მხოლოდ განსაკუთრებით დაინტერესებული მოსწავლეთათვის იქნებოდა მისაღები და ასათვისებელიც. აკლდა წმინდა პედაგოგიური ფაქტორის ჩართვა მოსწავლეთა დაინტერესების გრადაციის კუთხით. ამ მხრივ ამერიკული ლიტერატურა (ფიზიკას და მათემატიკას ვგულისხმობ) არაჩვეულებრივია და ვისურვებდი, რომ ჩვენთანაც მსგავსი ლიტერატურა არსებობდეს. ხშირად ისმის ასეთი აზრიც, რომ საჭიროა ჩვენი ტრადიციის გათვალისწინება და პირდაპირი კალკირება და თარგმნა არაა მიზანშეწონილი. ეს აბსოლუტურად სწორი მიდგომაა, თუმცა ზუსტ და საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებს ის თავისებურება ახასიათებთ, რომ ისინი დამოკიდებულნი არ არიან არეალზე - ამერიკულმა სახელმძღვანელოებმა ამ საგნებში ყველა რეკორდი მოხსნეს და კონკურენციას გაუძლეს. ამიტომ ველოსიპედის გამოგონება არაა საჭირო - ვთარგმნოთ და გამოვცეთ.
ასევე საჭიროა ლაბორატორიულ სამუშაოებზე ორიენტირი სკოლებში - გაკვეთილები უნდა დაიტვირთოს ლაბებით... ასე იგებს ყველაზე კარგად ადამიანი დისციპლინას.

ავტორი: ანონიმი
24.10.2012 15:32
მისასალმებელია განათლების სფეროში ისეთი ძლიერი მეცნიერის ჩართვა, როგორიცაა ბატონი გია დვალი. იმედია ბატონი გიას ირგვლივ ჩამოყალიბდება ისეთი გუნდი, რომელიც შეძლებს ისეთი კონცეფციების შემუშავებას, რომელთა სისრულეში მოყვანა განათლების სფეროს სწრაფ განვითარებას შეუწყობს ხელს. განათლების სფეროს განვითარებისათვის, ზოგადი კონცეფციების გარდა, აუცილებელია ადგილზე, ანუ საქართველოში, ძლიერი და პროგრესულად მოაზროვნე გუნდის ჩამოყალიბება. საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების განვითარებისათვის ასევე აუცილებელია რუსთაველის ფონდის რეფორმირებაც, რადგანაც ამ ფონდის მარგი ქმედების კოეფიციენტი არის წარმოუდგენლად დაბალი. რეალური შედეგისათვის საჭირო იქნება ბევრი მტკივნეული რეფორმის გატარება, რასაც იმედია არ მოერიდება განათლების სამინისტრო.

ავტორი: ზაზა ოსმანოვი საიდან გვწერთ: თბილისი
24.10.2012 11:15
ძალიან მაინტერესებს ერთი როგორ ჩაერთვება დვალი მაგ პროცესში. მეცნიერულ მოღვაწეობას დაანებებს თავს? თუ კომპიუტერით მოგცემთ ხოლმე დირექტივებს საზღვარგარეთიდან?
თუ სახელის მიბმით გინდათ ისპეკულიანტოთ?
ასე თქვა გია დვალმა და უნდა გავაკეთოთო იტყვიან ალბათ..))
დვალს თუ მართლა რამის გაკეთება უნდა ქვეყნისთვის, ჩამოვიდეს და პასუხისმგებლობა აიღოს მართლა განათლების სფეროზე. მისი სასურველი ხელისუფლება ხომ მოვიდა? რეფორმებისთვის ხელსაყრელი პირობებიაო-თვითონ არ განაცხადა?
- ქალბატონო ტატა, პრობლემები რომ სერიოზულია არავინ დავობს და გიასგან არც არავინ მოითხოვს ღმერთობას - თუმცა ამის ნიშნები შეიძლება იყოს ან უკვე არის (მისი გაფეტიშების - რახან გია გვყავს - მორჩა და გათავდა - გვეშველა). მეორეს მხრივ ის იმდენად წარმატებული მეცნიერია, რომ მართლა არასწორი იქნებოდა მისი აქ ჩამოყვანა და მოწყვეტა სამეცნიერო კარიერას - მეორეს მხრივ კი მისი ხედვები ძალიან საინტერესოა და იმედია მალე გააცნობს საზოგადოებას - მერე უნდა ვიმსჯელოთ და ერთად ყველამ, ვინც განათლების სისტემაშია ჩართული ამ თუ იმ ფორმით, გადავწყვიტოთ კონკრეტული ნაბიჯები...
ეს ძალიან კომპლექსური პროცესია და არც დიდი იმედები არ უნდა გვქონდეს მოკლე ვადაში და არც გულხელდაკრეფილები უნდა ვისხდეტ და მხოლოდ პოლიტიკური მოტივებით მოვიწონოთ ან არ მოვიწონოთ ესა თუ ის ინიციატივა.

ავტორი: ზაზა ოსმანოვი საიდან გვწერთ: თბილისი
24.10.2012 11:10
6. როგორ ახსნით იმ ფაქტს, რომ ,,შავბნელ" 90–იან წლებში ქართული უნივერსიტეტების საბუნებისმეტყველო ფაკულტეტების კურსდამთავრებულების დიდი ნაწილი წარმატებულად მოღვაწეობს მსოფლიოს წამყვან სასწავლებლებში და კვლევით ცენტრებში? 2000–ანი წლების ,,წარმატებული" რეფორმების შემდეგაც გრძელდება ეს ტენდენცია?
- რეფორმები რომ აუცილებელი იყო ამაზე არ დავობს არავინ, ხოლო პრობლემურია ის, თუ როგორ განხორციელდა ეს რეფორმები. 90-ან წლებში სიტუაცია იმდენად იყო "ნორმალური" რამდენადაც ძველი საგანმანათლებლო სისტემა ჯერ არ იყო დანგრეული (თუმცა უკვე ინგრეოდა) და ასე თუ ისე ის სისტემა, რომელსაც საბჭოთას მიაწერენ, თუმცა სინამდვილეში იყო გერმანული - მუშაობდა მეტნაკლებად. სხვა საკითხია, რომ რღვევის შემდეგ ძალიან დაზარალდა განათლება, ვინაიდან ისეთი ცვლილებები განახორციელეს, რამაც ძველი დაანგრია და ახალი არ მოამზადა (12-ე კლასები შექმნეს - რაც ძალიან კარგია, ხოლო სახელმძღვანელოები არ არსებობდა)... უნივერსიტეტებში საბუნებისმეტყველო ფაკულტეტებზე წლების განმავლობაში მიდიოდა კადრების აყვანა ძალიან არასისტემურად - მოკლედ ძალიან სერიოზული ჩავარდნაა...

ავტორი: tata საიდან გვწერთ: germania
24.10.2012 03:06
ძალიან მაინტერესებს ერთი როგორ ჩაერთვება დვალი მაგ პროცესში. მეცნიერულ მოღვაწეობას დაანებებს თავს? თუ კომპიუტერით მოგცემთ ხოლმე დირექტივებს საზღვარგარეთიდან?
თუ სახელის მიბმით გინდათ ისპეკულიანტოთ?
ასე თქვა გია დვალმა და უნდა გავაკეთოთო იტყვიან ალბათ..))
დვალს თუ მართლა რამის გაკეთება უნდა ქვეყნისთვის, ჩამოვიდეს და პასუხისმგებლობა აიღოს მართლა განათლების სფეროზე. მისი სასურველი ხელისუფლება ხომ მოვიდა? რეფორმებისთვის ხელსაყრელი პირობებიაო-თვითონ არ განაცხადა?

ავტორი: ზაზა ოსმანოვი საიდან გვწერთ: თბილისი
23.10.2012 21:56
3. რა გავლენას ახდენს საბუნებისმეტყველო საგნების სწავლების ხარისხზე შეფასების მთავარ საშუალებად სტანდარტიზებული ტესტირების დანერგვა?
– მე მგონია, რომ ტესტირება არაა პრობლემა, უამრავი ქვეყანა წარმატებულად იყენებს საგანმანათლებლო სისტემაში ტესტირების მეთოდს და ამავე დროს იმ ქვეყნებში სიტუაცია ისეთი საგანგაშო არაა, როგორიც ჩვენთან. ე.ი. საკითხი სხვაგან უნდა ვეძებოთ – ალბათ არაპროფესიონალიზმში ან სრულ არაკომპეტენტურობაში. შედეგად ტესტირების გავლენა შეიძლება იყოს დადებითიც და უარყოფითიც, იმის მიხედვით თუ რამდენად ეფექტურადაა ის დანერგილი, ზუსტად იმავე წარმატებით ნებისმიერი სხვა სისტემა შეიძლება იძლეოდეს ორ სხვადასხვა შედეგს.

ავტორი: ზაზა ოსმანოვი საიდან გვწერთ: თბილისი
23.10.2012 12:39
შეძლებისდაგვარად შევეცდები ნელნელა ვუპასუხო ყველა დანარჩენ კითხვას, რასაც პასუხი ვერ გავეცი გადაცემაში

1. მიგაჩნიათ თუ არა, რომ სწავლის ხარისხის გასაუმჯობესებლად რაც შეიძლება მეტი კერძო სკოლა უნდა გაიხნას საქართველოში?
- მეჩვენება რომ სკოლების რაოდენობა საკმარისია, მთავარი ხარისხი უნდა იყოს და აქ სერიოზულად მოვიკოჭლებთ.
2. ბატონო ზაზა, ეთანხმებით თუ არა შეფასებას, რომ ფუნდამენტული მეცნიერებების სწავლების კუთხით, საჯარო სკოლების უფსკრულის პირას კი არ დგანან, დიდი ხანია, უკვე იმ უფსკრულში არიან?
- მე მაინც მგონია, რომ სკოლის შველა შესაძლებელია, საკითხავია რამხელა ძალისხმევაა ჩასადები. სიტუაცია იმდენად რთულია, რამდენადაც ფაქტობრივად ყველა დისციპლინის სწავლების დონე მიუახლოვდა ნულოვან ნიშნულს - პიზას გამოკითხვების თანახმად სიტუაცია საგანგაშოა და თუ დღესვე არ გატარდა სერიოზული რეფორმები ხვალ შეიძლება გამოუსწორებელი შედეგიც მივიღოთ. თუმცა თუ დღესვე დავიწყეთ სიტუაციის მოგვარება მე დიდი ოპტიმიზმი არ მაქვს, რომ მალე გამოჩნდება შედეგი. პრობლემა კომპლექსურია და ერთერთი არის კადრები - ამ მხრივ საჭიროა დღესვე ახალი კადრების მომზადება და თუ ეს დღეს დავიწყეთ, პირველი გამოშვება 4 წლის შემდეგ გვეყოლება, ერთი გამოშვება საკმარისზე საგრძნობლად ცოტაა, ამიტომ მინიმუმ 10 წლიანი ლონგ-თერმ პროგრამაა საჭირო, რომ სასკოლო განათლების სისტემა სერიოზული ჩიხიდან გამოვიყვანოთ - არ ვიცი ჩემი ხედვა აქ ოდნავ პესიმისტურია ქრონოლოგიის თვალსაზრისით.

ნელნელა გავაგრძელებ პასუხების დადებას
პატივისცემით
ზაზა

ავტორი: ია ანთაძე
23.10.2012 10:35
ბატონო ზაზა, კიდევ ერთხელ დიდი მადლობა სტუმრობისთვის და საინტერესო საუბრისთვის. ვაქვეყნებ შეკითხვებს და თუ დრო გექნებათ, იქნებ, კიდევ რამდენიმეს უპასუხოთ აქ.


1. მიგაჩნიათ თუ არა, რომ სწავლის ხარისხის გასაუმჯობესებლად რაც შეიძლება მეტი კერძო სკოლა უნდა გაიხნას საქართველოში?

2. ბატონო ზაზა, ეთანხმებით თუ არა შეფასებას, რომ ფუნდამენტული მეცნიერებების სწავლების კუთხით, საჯარო სკოლების უფსკრულის პირას კი არ დგანან, დიდი ხანია, უკვე იმ უფსკრულში არიან?

3. ფიქრობთ თუ არა, რომ განათლების სისტემაში რაიმე შედეგის მიღწევას, სულ მცირე, 7-8 წელი სჭირდება?

4. რატომ არის მცდარი გავრცელებული მოსაზრება, რომ ჩვენნაირი პატარა ქვეყნებისთვის ფუნდამენტური მეცნიერება ფუფუნებაა?

5. რა გავლენას ახდენს საბუნებისმეტყველო საგნების სწავლების ხარისხზე შეფასების მთავარ საშუალებად სტანდარტიზებული ტესტირების დანერგვა?

6. როგორ ახსნით იმ ფაქტს, რომ ,,შავბნელ" 90–იან წლებში ქართული უნივერსიტეტების საბუნებისმეტყველო ფაკულტეტების კურსდამთავრებულების დიდი ნაწილი წარმატებულად მოღვაწეობს მსოფლიოს წამყვან სასწავლებლებში და კვლევით ცენტრებში? 2000–ანი წლების ,,წარმატებული" რეფორმების შემდეგაც გრძელდება ეს ტენდენცია?

7. რატომ უნდა იყო საბუნებისმეტყველო საგნებში ზოგადი კურსების გავლა სავალდებულო ნებისმიერი ფაკულტეტის სტუდენტებისთვის?

8. სკოლების ყველაზე დიდი პრობლემა ინკლუზიური განათლებაა. სკოლები არ არიან მზად ამისთვის - ვგულისხმობ სათანადო აღჭურვილობასა და კვალიფიციურ კადრებს. ერთ კლასში სმენადაქვეითებული, აუტიზმისა და ცერებრალური დამბლის პრობლემების მქონე ბავშვები სხედან, მით უმეტეს, 30 მოსწავლის გვერდით. შიშველი ხელებით რა გავაკეთო, რა ხარისხზეა საუბარი?

9. როგორ ფიქრობთ, რა ძირეული ცვლილება შეიძლება განხორციელდეს საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მიმართულების გაძლიერების მიზნით - ქვეყანაში არსებული რესურსის პირობებში? როგორ უნდა შეიცვალოს განათლების სისტემა, რომ უწყვეტი განათლების პირობებში მოხდეს საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებში ადამიანური რესუსრსის გააქტიურება, სასკოლო და საუნივერსისტეტო განათლებაში საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების, როგორც დარგის წახალისება?

10. გვითხრას ბატონმა ზაზამ, რა მოსწონდა საბუნებისმეტყველო დისციპლინების სწავლებაში საბჭოთა კავშირის დროს? რა არ მოსწონდა ? რას ფიქრობს, როგორ უნდა მოხდეს მოსწავლეთა დაინტერესება ამ საგნების სწავლებისას? რა მატერიალური რესურსია საჭირო ამ საგნების სწავლებისას და როგორ, საიდან, ვინ უნდა მოიძიოს ეს რესურსი - სკოლამ, მასწავლებელმა თუ სამინისტრომ? შესაძლებელია თუ არა იმ მოსწავლეთა ჩართულობის გაზრდა გაკვეთილებზე, ვინც ამ მიმართულებით არ აპირებს უმაღლესში სწავლის გაგრძელებას?

11. კერძო სკოლებს ავტორიზაციისათვის საბუნებისმეტყველო ლაბორატორიები შეაძენინეს. ვისაც არ ექნებოდა ლაბორატორია, ის ვერ მიიღებდა ავტორიზაციას. მათი ღირებულება ხარისხთან შედარებით საკმაოდ დიდია. ცდების ჩატრება სისტემატურად შეუძლებელია, რადგან აპარატურა სწრაფად გამოდის მწყობრიდან. წინასწარაც რომ მოამზადო, არ ხარ დაზღვეული, რომ გაკვეთილი არ ჩაგივარდება. ჰოდა საინტერესოა, შესაძლებელია თუ არა ჩვენთან დავამზადოთ საჭირო მოწყობილობები და რა თანამიმდევრული ნაბიჯების გადადგმაა საჭირო?