Accessibility links

TI: „ფეისბუკის“ ინფორმაციაზე დაყრდნობით გამოძიება დაუყოვნებლივ უნდა დაწყებულიყო


„საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველო“ (TI) მიიჩნევს, რომ გავლენებისგან თავისუფალი საგამოძიებო ორგანოების პირობებში, 20 დეკემბერს „ფეისბუკის“ ადმინისტრაციის მიერ გავრცელებულ ინფორმაციაზე დაყრდნობით გამოძიება დაუყოვნებლივ უნდა დაწყებულიყო.

ორგანიზაციის განცხადებით, ობიექტური გამოძიების შემთხვევაში შესაძლოა გამოიკვეთოს სისხლის სამართლის კოდექსით გათვალისწინებული რამდენიმე დანაშაულის ნიშანი, კერძოდ:

1. სისხლის სამართლის კოდექსი, მუხლი 194 - უკანონო შემოსავლის ლეგალიზაცია

გამოძიებამ უნდა დაადგინოს, ყალბი ჯგუფების უკან მდგომი პირები იყენებდნენ თუ არა უკანონო ფინანსებს თავიანთი აქტივობებისთვის, მათ შორის, ფეისბუკპოსტების რეკლამირება/სპონსორობისთვის, გვერდების მართვაში ჩართული პირების ანაზღაურებისა და სხვა საკითხებისთვის;

2. სისხლის სამართლის კოდექსი, მუხლი 182 - მითვისება ან გაფლანგვა სამსახურებრივი მდგომარეობის გამოყენებით

გამოძიებამ უნდა დაადგინოს, ხდებოდა თუ არა საბიუჯეტო სახსრების უკანონო გამოყენება ყალბი ჯგუფების უკან მდგომი პირების საქმიანობის ხელშესაწყობად;

3. სისხლის სამართლის კოდექსი, მუხლი 333 - სამსახურებრივი უფლებამოსილების გადამეტება

გამოძიებამ უნდა დაადგინოს, ყალბი ჯგუფების უკან მდგომი პირები მოქმედებდნენ თუ არა საჯარო მოხელეებისა თუ სხვა თანამდებობის პირების დახმარებით ან მათ მიერ გაცემული დავალებების შესაბამისად;

4. სისხლის სამართლის კოდექსი, მუხლი 1443 - დამამცირებელი ან არაადამიანური მოპყრობა

გამოძიებამ უნდა დაადგინოს, ყალბი ჯგუფების უკან მდგომი პირების მიერ განხორციელებული ქმედებები ისახავდა თუ არა მიზნად ადამიანების დამცირებას ან პატივისა და ღირსების შელახვას. ხშირად, ყალბი ფეისბუკგვერდები და ჯგუფები კონკრეტული პირებისა და ჯგუფების (რელიგიური, ეთნიკური და სექსუალური უმცირესობების, აქტივისტებისა და სამოქალაქო სექტორის, ასევე, ოპოზიციური პარტიების და მათი მომხრეების) წინააღმდეგ მადისკრედიტირებელ კამპანიას ეწეოდნენ;

5. სისხლის სამართლის კოდექსი, მუხლი 1571 - პირადი ცხოვრების საიდუმლოს ხელყოფა

გამოძიებამ უნდა დაადგინოს, ყალბი ჯგუფების აქტივობებს თან ახლდა თუ არა პირის პირადი ცხოვრების საიდუმლოს უკანონოდ მოპოვება, შენახვა, გამოყენება ან გავრცელება. ამასთან, დასადგენია ამგვარ ქმედებებში საჯარო მოხელეთა ჩართულობის ხარისხი;

6. სისხლის სამართლის კოდექსი, მუხლი 2391 - ძალადობრივი ქმედებისაკენ საჯაროდ მოწოდება

იმის გამო, რომ ყალბი გვერდები ხშირად აგრესიულ კამპანიას ატარებდნენ და კონკრეტული შეხედულების მქონე ადამიანებს და მათ მომხრეებს კონკრეტულ განწყობებს უქმნიდნენ, დასადგენია, შეიცავდა თუ არა მათი ქმედება რასობრივი, რელიგიური, ეროვნული, კუთხური, ეთნიკური, სოციალური, პოლიტიკური, ენობრივი ან/და სხვა ნიშნის მქონე პირთა ჯგუფებს შორის განხეთქილების ჩამოსაგდებად ძალადობრივი ქმედებისაკენ საჯაროდ მოწოდებას, რამაც ძალადობრივი ქმედების განხორციელების აშკარა, პირდაპირი და არსებითი საფრთხე შექმნა;

7. მოქალაქეთა პოლიტიკური გაერთიანებების შესახებ კანონი, მუხლი 342 - უკანონო შემოწირულება

გარდა ზემოაღნიშნული შესაძლო დანაშაულებისა, ამ მადისკრედიტებელი ჯგუფების აქტივობები, რომლებიც მიმართული იყო კონკრეტული პოლიტიკური ძალის მხარდაჭერისაკენ, შესაძლოა, პოლიტიკური შემოწირულების შემთხვევად ჩაითვალოს, რითაც სახელმწიფო აუდიტის სამსახური უნდა დაინტერესდეს.

როგორც „საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველო“ მიუთითებს, 20 დეკემბერს „ფეისბუკმა“ გაავრცელა განცხადება, რომელშიც ნათქვამია, რომ კომპანიამ სოციალურ ქსელში არსებული ასობით ყალბი და კოორდინირებულ არაავთენტურ ქცევაში შემჩნეული გვერდი, ჯგუფი და მომხმარებელი წაშალა, რომლებიც არასამთავრობო სექტორის, სახალხო დამცველის, ოპოზიციისა თუ სხვადასხვა სამოქალაქო აქტივისტის მადისკრედიტირებელ მასალას აქვეყნებდნენ.

„ფეისბუკის“ გამოძიების შედეგად, ჯამში, 39 ანგარიში, 344 გვერდი და 13 ჯგუფი გაუქმდა. ამავე გამოძიებით დადგინდა, რომ წაშლილი გვერდები პარტია „ქართულ ოცნებასა“ და სარეკლამო კომპანია „პანდასთან“ იყვნენ დაკავშირებული. ამ გვერდებმა დაახლოებით 316 000 აშშ დოლარი „ფეისბუკსა“ და „ინსტაგრამზე“ რეკლამაში, ანუ პოსტების დასპონსორებაში დახარჯეს. ნიშანდობლივია ის ფაქტიც, რომ ყალბი ჯგუფების ქმედებები უმეტესად მიმართული იყო საზოგადოებრივად აქტიურ პირებზე ზემოქმედებისა და მათი საქმიანობისათვის ხელშეშლისაკენ“, - ნათქვამია განცხადებაში.

დაწერეთ კომენტარი

შეიძლება დაგაინტერესოთ

XS
SM
MD
LG